Zespół Szkół Specjalnych im. Janusza Korczaka w Mysłowicach

Zespół Szkół Specjalnych im. Janusza Korczaka w Mysłowicach

             

                                                             

zsspecjalnych@myslowice.pl

Badanie losów absolwentów

Zasadniczym celem pozyskiwania i wykorzystywania informacji o losach absolwentów jest uzyskanie odpowiedzi na pytania dotyczące efektów pracy wychowawczo - dydaktycznej szkoły i sposobu funkcjonowania absolwentów na kolejnych etapach edukacji oraz w środowisku lokalnym i na rynku pracy.

Gromadzenie i analizowanie informacji o losach absolwentów jest ważnym źródłem danych, które są wykorzystywane przez szkołę do planowania, realizowania i udoskonalania aktualnie prowadzonych procesów edukacyjnych. Dzięki nim szkoła może dokonywać analizy stopnia osiągania celów, które sobie stawia. Pozyskane dane dają szansę na modyfikację oferty edukacyjnej (w zależności od potrzeb i możliwości szkoły) i wskazują uczniom możliwe kierunki rozwoju.

Działania podejmowane przez poszczególne jednostki organizacyjne Zespołu Szkół Specjalnych im. J. Korczaka w Mysłowicach w celu pozyskiwania i wykorzystywania informacji o losach absolwentów oraz stwarzania warunków do współpracy z nimi i ich rodzicami:

 

  1. Prowadzenie ksiąg absolwentów.
  2. Przeprowadzanie rozmów z absolwentami i ich rodzicami.
  1. Ankietowanie absolwentów,  ich rodziców, wywiady z wychowawcami i rodzicami oraz pozyskiwanie informacji zwrotnych ze szkół.
  2. Prowadzenie zajęć preorientacji zawodowej (w tym wycieczek do zakładów pracy, biur pośrednictwa pracy, targów pracy).
  3. Zapraszanie absolwentów do udziału w uroczystościach, imprezach szkolnych, wycieczkach oraz w działalności społecznej i charytatywnej.
  4. Organizowanie balu absolwentów.
  5. Organizowanie dni otwartych szkoły - spotkania z uczniami - przyszłymi uczniami szkoły podstawowej, gimnazjum, szkoły zawodowej i szkoły przysposabiającej do pracy  i ich rodzicami, w trakcie których absolwenci promują szkołę, przekazując jednocześnie informacje o swojej ścieżce rozwoju.
  6. Motywowanie uczniów do nauki oraz doskonalenia własnych umiejętności poprzez wskazywanie pozytywnych wzorców absolwentów, którzy odnoszą sukcesy (wzory do naśladowania);  motywowanie uczniów szkoły podstawowej oraz gimnazjalistów do osiągania jak najlepszych wyników w nauce,  mobilizowanie  absolwentów szkoły zawodowej i przysposabiającej do pracy do aktywnego poszukiwania pracy oraz aktywności społecznej w środowisku lokalnym (w przypadku braku pracy).

 

Pozyskane w procesie badania losów absolwentów  informacje dają możliwość:

  1. opracowywania zestawień statystycznych;
  1. stwierdzenia, czy wiedza i umiejętności zdobyte w szkole podstawowej, w gimnazjum, a następnie w szkole zawodowej i przysposabiającej do pracy dają wystarczającą podstawę do dalszej edukacji i realizacji planów życiowych oraz ścieżki kariery zawodowej absolwenta, a także odnalezienia swojego miejsca w strukturze społecznej w miejscu zamieszkania absolwenta;
  2. określenia, czy aktualna oferta edukacyjna szkoły spełnia oczekiwania uczniów, czy jest dostosowana do aktualnego zapotrzebowania na rynku pracy, czy też wymaga modyfikacji;
  3. planowania pracy szkoły np. organizowania kół zainteresowań, zajęć specjalistycznych i dodatkowych, planowania i otwierania nowych kierunków kształcenia zawodowego - adekwatnych do potrzeb rynku pracy;
  4. otwarcia się na potrzeby środowiska, w którym funkcjonuje, poprzez różne formy współpracy z absolwentami i bieżący kontakt z nimi.