Zespół Szkół Specjalnych im. Janusza Korczaka w Mysłowicach

Zespół Szkół Specjalnych im. Janusza Korczaka w Mysłowicach

             

                                                             

zsspecjalnych@myslowice.pl
Jesteś tutaj:
  1. Start
  2. O szkole
  3. Historia

Historia

OBRAZ SZKOŁY

 

Początki szkoły sięgają roku 1946r. Po wielu przeprowadzkach i zmianach organizacyjnych, Szkoła Podstawowa nr 8 Specjalna  i  Międzyzakładowa Zasadnicza Szkoła Zawodowa Regionalnego Związku Spółdzielni Inwalidzkich  zostały ulokowane w budynku w Mysłowicach  przy Placu Wolności 3. W 1991 roku z połączenia tych szkół powstał Zespół Szkół Specjalnych, któremu w 1996 r. nadano imię Janusza Korczaka, a kolejne reformy systemu oświaty rozbudowały strukturę szkoły o kolejne jednostki organizacyjne.

Zabytkowy budynek przy Placu Wolności był siedzibą placówki do lutego 2014 r. Zniszczony, 140- letni obiekt w żaden sposób nie przystawał do nowoczesnej edukacji, nie był dostosowany do potrzeb uczniów z wielorakimi niepełnosprawnościami, w wielu sytuacjach zagrażał bezpieczeństwu uczniów. W latach 2008-2012 społeczność szkoły podjęła wiele inicjatyw  by Rada Miasta podjęła decyzję o przeniesieniu siedziby szkoły do dzielnicy Brzęczkowice w Mysłowicach, przy ul. Wały 4.Od 1stycznia 2013 r. szkoła otrzymała nowy obiekt, w którym prace projektowe, adaptacyjne, modernizacyjne trwały do końca grudnia tego roku. Na dostosowanie budynku do potrzeb osób niepełnosprawnych szkoła  pozyskała  dofinansowanie w wysokości 900 tys. zł ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych, resztę do wysokości 1.800 tys. zł przekazało miasto Mysłowice. Ogromnym wysiłkiem społeczności szkolnej- nauczycieli, uczniów, rodziców, przyjaciół szkoły udało się w ciągu miesiąca stycznia 2014 r. przenieść majątek szkoły z budynku przy Placu Wolności do nowej siedziby i rozpocząć w niej zajęcia od 3 lutego 2014r.

Obecnie  w skład Zespołu Szkół Specjalnych im. Janusz Korczaka w Mysłowicach wchodzą: Szkoła Podstawowa nr 8 Specjalna,Gimnazjum Specjalne, Zasadnicza Szkoła Zawodowa  Specjalna i Szkoła Przysposabiająca do Pracy. ZSS prowadzi również zespołowe i indywidualne  zajęcia rewalidacyjno-wychowawcze  i Wczesne Wspomaganie Rozwoju Dziecka. W szkole kształcą się dzieci i młodzież od 8 do 25 roku życia z różnymi stopniami niepełnosprawności intelektualnej , z niepełnosprawnościami sprzężonymi oraz z autyzmem w tym zespołem Aspergera, Aktualnie w szkole uczy się 141 uczniów w tym w szkole podstawowej ?, w gimnazjum  w ZSZ 22  i w  SPP 20 .

 

 Szkoła obecnie  spełnia europejskie standardy. Placówka jest  wyposażona  w dostosowaną do potrzeb uczniów niepełnosprawnych windę, toalety, podjazdy oraz nowoczesną kuchnię, jadalnię i stołówkę. Szerokie jasne korytarze umożliwiają organizację imprez i zajęć  zespołowych W szkole znajduje się świetlica zapewniająca  uczniom opiekę, naukę i organizację czasu wolnego. Dzieci i młodzież dowożone są do szkolnym busem będącym w posiadaniu szkoły co pozwala na wykorzystanie go do wyjazdów uczniów na bliższe i dalsze wycieczki. Uczniowie mają do dyspozycji  sale posiadające sprzęt komputerowy, audiowizualny, tablice interaktywne. W budynku znajdują się  pracownie: informatyczna, technologii kucharstwa introligatorstwa i małej poligrafii, ceramiczna, muzyczna, mieszkanie treningowe, warsztat introligatorski. Dla ułatwienia orientacji w  budynku i rozwiązania problemu wspólnej nauki w budynku dzieci i młodzieży, szkołę podzielono na kolorystyczne strefy: zieloną dla dzieci starszych i niebieską dla młodszych. Szkoła posiada również monitoring wewnątrz i na zewnątrz budynku, sprawnie funkcjonującą sieć internetową na złączu światłowodowym. Jest ogrodzona, ma duże boisko, górkę  saneczkową  teren zielony o powierzchni prawie 1 hektara. Szkoła mając na uwadze  zapewnienie każdemu uczniowi osiągnięcie sukcesu, na miarę jego możliwości zauważa potrzebę specjalistycznego i indywidualnego podejścia  edukacyjnego do każdego ucznia. Organizuje zajęcia, które mają na celu jak najlepszy i możliwie wszechstronny jego rozwój. W procesie edukacyjno – rewalidacyjnym wykorzystuje nowoczesne aspekty terapii dziecka niepełnosprawnego. W szkole są gabinety: Bio-feedback’u, Integracji Sensorycznej, logopedyczny, WWRD, sala do gimnastyki korekcyjnej, Sala Doświadczania Świata i gabinet psychologa i pedagoga. Zajęcia terapeutyczne prowadzone są również z wykorzystaniem dogoterapii, i felinoterapii. Planuje się również zorganizowanie zajęć hipoterapeutycznych. Wszystkie zajęcia prowadzone są przez wykwalifikowanych terapeutów, którzy systematycznie doskonalą swoje umiejętności.

Szkoła wzbogacając swoją ofertę edukacyjną prowadzi zajęcia rozwijające  zainteresowania oraz wskazuje możliwości spędzania czasu wolnego przez uczniów. Uczniowie szkoły biorą udział w zajęciach teatru szkolnego „Na bosaka”, koła ceramicznego, czytelniczego, filmowego, muzycznego oraz koła rękodzieła. Dbając o zachowanie zdrowia i sprawności fizycznej  uczniowie uczestniczą w spotkaniach koła „Truchtacz”, które propaguje wśród nich aktywny wypoczynek z wykorzystaniem „ Nordic walking”. Od sześciu lat szkolną tradycją jest organizowanie festiwalu muzycznego „Pod kluczem”. Daje on możliwość zaistnienia na scenie osobom z niepełnosprawnością intelektualną, a także prezentacji poprzez muzykę swoich marzeń i pasji. Przygotowując uczniów do życia w społeczeństwie i do integracji ze środowiskiem  w szkoła cyklicznie włącza się  w ogólnopolskie akcje „Góra grosza”, WOŚP, Cała Polska Czyta Dzieciom.

Od kilku lat szkoła zdobywa fundusze na realizacje projektów, w ramach których uczniowie mogą zdobywać nowe umiejętności i zaspokajać potrzebę społecznych kontaktów. Do bieżącego r. szk. uczniowie realizowali w ramach programów  unijnych  projekty: „Kreatywne uczenie się”, „Świętujemy pory roku”, „Sztuka bez granic”, „Nasi przyjaciele w Europie”, „Wiem, co potrafię - wiem kim będę” , „Języki obce-już potrafię”, program staży zawodowych w Niemczech. Uczniowie ZSZ brali udział w projekcie systemowym  „Mam zawód mam pracę w regionie”.  W roku szkolnym 2014/2015 przy współpracy z grupą EKSPERYMENTATORZY, uczniowie zespołu szkół mogli uczestniczyć w zajęciach w ramach projektu "Oni eksperymentują, podczas których zdobywali wiedzę z wybranych dziedzin przyrodniczych.

Szkołę w ramach jej działalności terapeutycznej i wychowawczej wspiera założone przez nauczycieli i rodziców Stowarzyszenie „Nasze Dzieci”.